jual toga wisuda alfairuz ahlinya toga wisuda

Beranda » Blog » jual topi toga untuk acara wisuda

jual topi toga untuk acara wisuda

Diposting pada 25 September 2020 oleh togawisuda / Dilihat: 13 kali

jual topi toga untuk acara wisuda :: Adakah anda pernah melihat topi toga? mungkin anda pernah menggunakannya? sebenarnya jika anda melihatnya dari bentuknya, toga tidak terlalu modis dan keren. Buktinya adalah bahwa tidak ada yang memakai pakaian ini untuk berkumpul di tempat tempat pembelajaan seperti mall dengan rakan-rakan dan walaupun toga mempunyai nilai akademis, dan tidak ada yang memakai baju ini ketika mengikuti kelas dalam perkuliahan.

jual topi wisuda termurah

namun, walaupun toganya tidak bergaya dan keren, pakaian ini adalah yang paling dinanti-nantikan untuk dipakai oleh siapapun saja yang masih belajar di bangku kuliah. karena toga adalah pakaian formal yang dipakai dalam acara wisuda ketika pelajar lulus dari jenjang pendidikan mereka. Bukan hanya itu, model toga wisuda ini  bentuknya yang aneh, Topi toga wisuda juga mempunyai sejarah dan falsafah yang panjang.

baca juga : harga topi terbaru bulan ini

Sejarah pakaian Toga

Kata toga berasal dari tego, yang dalam bahasa Latin bermaksud menutup. walaupun umumnya dikaitkan dengan orang Roma, toga sebenarnya berasal dari sejenis jubah yang dipakai oleh orang asli Italia, yaiitu orang Ethruskan yang tinggal di Itali sejak tahun 1200 SM. Pada waktu itu, bentuk toga tidak berbentuk jubah, tetapi hanya kain sepanjang 6 meter yang digunakan untuk membalutnya di seluruh badan, Sekalipun tidak modis, toga merupakan salah satu pakaian toga yang dianggap sesuai saat itu  jika berada di luar rumah untuk menutupi tubuh pada saat itu.

distributor topi wisuda

Sejarah toga selepas itu berkembang di Roma ketika toga dibuat menjadi pakaian orang Roma. pada waktu itu toga adalah pakaian dalam bentuk mantel bulu tebal yang dipakai setelah memakai kain celemek. Toga dipercayai telah wujud sejak era Numapompilius, raja kedua Roma. Toga dikeluarkan ketika pemakainya berada di dalam rumah, atau ketika melakukan pekerjaan berat di ladang, tetapi toga dianggap satu-satunya pakaian yang sesuai ketika berada di luar rumah.

Ini terbukti dalam kisah sebentuk cincin batu yang merupakan petani, ketika dia masih membajak ladangnya, dia datang oleh utusan senat dengan tujuan untuk memberitahunya bahawa dia telah dijadikan diktator atau pemerintah. Seperti yang diceritakan dalam naratif, begitu cincin itu melihat mereka, dia segera memerintahkan isterinya untuk mengambil jubahnya dari kediaman untuk dipakai agar para utusan dapat disambut dengan baik.  tetapi kehadiran kisah ini sebenarnya menunjukkan sentimen penghormatan terhadap orang Roma terhadap toga.

jual toga wisuda lengkap

namun, lama-kelamaan, penggunaan toga untuk pakaian sehari-hari perlahan-lahan menjadi usang. tetapi itu tidak bermaksud toga hilang kerana selepas itu bentuknya diubah menjadi sejenis jubah. Akhirnya, pengubahsuaian itu meningkatkan tahap toga dari pakaian sehari-hari hingga pakaian upacara rasmi, yang merangkumi upacara graduasi.

Falsafah Pakaian dan Topi Toga semasa tamat pengajian

Topi toga dengan sejarahnya yang panjang, toga juga mempunyai makna filosofis yang tebal, salah satunya adalah makna warna hitam di toga. mengapa toga sebenarnya memakai warna hitam yang sering dikenali dengan perkara misteri dan gelap. mengapa tidak putih menggambarkan kecerahan dan keindahan yang digunakan?

 

Ternyata pilihan warna hitam gelap di topi toga wisuda adalah simbol misteri dan kegelapan yang telah dikalahkan oleh para sarjana ketika mereka menuntut di kuliah, bukan sahaja para sarjana juga diharapkan dapat mengungkap kegelapan dengan pengetahuan yang telah mereka perolehi. warna hitam juga melambangkan kehebatan, oleh itu, bukan hanya para sarjana, ada hakim dan separuh daripada pemimpin agama juga memakai hitam pada jubah mereka.

 

Warna jubah toga tidak hanya menyampaikan falsafah yang mendalam, tetapi juga ada makna filosofis dari bentuk persegi topi toga. Sudut persegi topi toga melambangkan bahawa seorang sarjana diminta untuk berfikir secara rasional dan melihat sesuatu dari pelbagai sudut pandangan.

 

Dan juga apa makna tali rumbai pada topi toga wisuda yang dipindahkan dari kiri ke kanan? Upacara memindahkan ekor kuda toga dari kiri ke kanan sebenarnya bermaksud bahawa ketika di kolej, lebih banyak otak kiri digunakan semasa kuliah, diharapkan setelah tamat pengajian, pelajar tidak hanya akan menggunakan otak kiri (hardskills), tetapi juga dapat menggunakan otak kanan yang berkaitan dengan aspek kreativiti, imaginasi, dan inovasi, dan aspek kemahiran insaniah lain, yuk dapatkan produk jual topi toga untuk acara wisuda di layanan kami berikut ini.

tempat jual topi toga wisuda harga murah di tangerang

alamat konveksi baju toga wisuda anak di tangerang

Tags: , , ,

Bagikan ke

jual topi toga untuk acara wisuda

Saat ini belum tersedia komentar.

Mohon maaf, form komentar dinonaktifkan pada halaman/artikel ini.

jual topi toga untuk acara wisuda

Tutup Sidebar
Sidebar
RSS
Follow by Email
X (Twitter)
YouTube
Pinterest
Pinterest
fb-share-icon
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
VK
VK
VK
WhatsApp
FbMessenger
Tiktok
error: Content is protected !!

Produk yang sangat tepat, pilihan bagus..!

Berhasil ditambahkan ke keranjang belanja
Lanjut Belanja
Checkout
Chat via Whatsapp

Ada yang ditanyakan?
Klik untuk chat dengan customer support kami

Raisa
● online
Raisa
● online
Halo, perkenalkan saya Raisa
baru saja
Ada yang bisa saya bantu?
baru saja